O jodze śmiechu

Śmiech to zdrowie byle długo, głośno i z brzucha. 

SONY DSC

Kiedy się śmiejesz, zmieniasz się, a gdy ty się zmieniasz, cały świat się zmienia”

dr Madan Kataria, lekarz, twórca jogi śmiechu

Zazwyczaj myślimy, że aby śmiać się potrzebujemy wspomagania w postaci kawałów, komedii, dobrego humoru lub choćby telefonu do przyjaciela. Pewien internista z Indii, doktor Kataria, postanowił przed 18 laty sprawdzić czy da się śmiać bez pomocy humoru czy za sprawą wewnętrznego postanowienia i okazało się, że tak. Najpierw próbowali śmiać się w pierwszym klubie śmiechu w Bombaju, opowiadając dowcipy, lecz okazały się one zawodnym środkiem: nie każdy ma takie same poczucie humoru i wiedzę potrzebną by „złapać” żart, poza tym kawały w większej dawce poróżniały ludzi, gdyż gdy ludziom skończyły się przyzwoite kawały, zostały same seksistowskie, rasistowskie lub „niehalo” z innego względu. Doktor poprosił o jeszcze jedną szansę i spotkanie następnego dnia. Przeczytał wtedy w artykule naukowym, że nasze ciało na poziomie fizjologicznym nie rozróżnia między śmiechem naturalnym i prawdziwym. Zaproponował następnego dnia proste ćwiczenia na śmiech, które się sprawdziły i od tej pory pozwalają setkom tysięcy ludzi na całym świecie śmiać się w każdej chwili bezwarunkowym śmiechem. Okazało się wtedy, że nie potrzeba poczucia humoru by się śmiać, a dzięki prostym, zrozumiałym dla dzieci, dorosłych i seniorów na całym świecie ćwiczeniom wywołującym śmiech, możemy rozwinąć poczucie humoru czyli umiejętność dostrzegania czegoś śmiesznego w każdej sytuacji.

SONY DSC

Takie możliwości otwiera joga śmiechu, praktyka, która łączy oryginalne ćwiczenia wywołujące śmiech z ćwiczeniami oddechowymi jogi czyli tzw. pranajamą i relaksacjami. Śmiejemy się w grupie, utrzymując kontakt wzrokowy i dziecięcą jakość zabawy, po kilku chwilach od wywołanego na życzenie śmiechu przechodzimy do naturalnego śmiechu. Joga śmiechu podpiera się badaniami naukowymi, pokazującymi, że nasze ciało nie rozróżnia pomiędzy śmiechem wywołanym na życzenie a prawdziwym, w obu wypadkach dostaje dużą dawkę tlenu, energii i dobrego samopoczucia. Prowadząc sesje jogi śmiechu w Polsce walczę o uznanie dla „sztucznego” śmiechu na sesjach jako wyrazu wewnętrznej woli człowieka by praktykować śmiech dla zdrowia. Wspinanie się po ściance wspinaczkowej jest sztuczne, a prawdziwe jest jedynie zdobywanie Everestu czy choćby Łysej Góry. Ale przecież wszyscy wiemy dobrze, że „sztuczne” wspinanie się jest dobre dla zdrowia i pomaga w „prawdziwych” wspinaczkach ,  podobnie „sztucznego” śmiech pomaga dłużej śmiać się w naturalnych sytuacjach.

SONY DSC

Joga śmiechu została stworzona w Indiach w 1995 roku przez doktora medycyny Madana Katarię, który wraz z grupą 5 osób, w tym własną żoną Madhuri, utworzył pierwszy klubu śmiechu w parku w Bombaju. Od tego czasu powstały tysiące klubów śmiechu w ponad 70 krajach. Dodatkowo, joga śmiechu jest praktykowana w licznych szkołach i uniwersytetach, firmach i znanych korporacjach, ośrodkach dla seniorów czy grupach samopomocowych dla chorych na raka.

Joga śmiechu zaleca regularne śmianie się jako codzienną praktykę. Abyśmy doznali pożądanego efektu trwałej zmiany naszego podejścia do życia, dobrze by było śmiać się przynajmniej 10 minut dziennie przez nieprzerwany okres 40 dni, podczas gdy słysząc kawał czy ciesząc się ze spotkania miłej nam osoby śmiejemy się tylko kilka sekund. Niemniej nawet pojedynczy udział w sesji śmiechu pomaga rozładować stres. Na sesjach jogi śmiechu w bezpiecznej przestrzeni uczymy śmiać się głośno i głęboko czyli z przepony, ale również cicho tak by nie budzić sąsiadów lub nie budzić podejrzenia na lotnisku. Uznajemy, że śmiech to zbyt ważna sprawa by zostawiać ją przypadkowi, śmiejemy się więc za sprawą siły wewnętrznego postanowienia.

SONY DSC

Joga śmiechu jest praktyką niezależną od wszelkich kościołów i partii politycznych, ale ma dla mnie przynajmniej niewątpliwy duchowy charakter. Kontynuując praktykę śmiechu pomimo zmiennego nastroju i niezależnie od zewnętrznych okoliczności, karmimy naszego wewnętrznego ducha śmiechu, promieniując radością na ludzi wokół nas. Dla mnie nie jest przypadkiem, że praktyka ta narodziła się akurat w Indiach, kraju który od wieków przypomina ludziom o znaczeniu duchowości w życiu codziennym. Joga śmiechu po tym jak rozprzestrzeniła się masowo w Indiach i Azji Południowo-Wschodniej, zdobyła Zachód, a także nieźle przyjęła się w krajach muzułmańskich, szczególnie w Iranie. Propagując śmiech jako rodzaj uniwersalnego języka, jogini śmiechu chcą przyczynić się do budowania światowego pokoju. Warto wspomnieć, że doktor Kataria połączył kilka tysięcy ludzi we wspólnym śmiechu na stadionie w Rosji, skoro Rosjanie i Rosjanki potrafią się wspólnie śmiać, to i Polacy i Polki również mogą również odstawić słowiańską melancholię, przynajmniej na 45 minut…

Z warsztatu jogi śmiechu w studiu Jogi YAM w Poznaniu

Z warsztatu jogi śmiechu w studiu Jogi YAM w Poznaniu

Zalety jogi śmiechu w pigułce:

-dostarcza świeżej dawki endorfin i poprawia nastrój w trybie natychmiastowym

wzmacnia system immunologiczny i wspomaga samoleczenie się organizmu

sprzyja lepszej wydajności i kreatywności w pracy dostarczając tlen do organizmu

ułatwia kontakty społeczne, dzięki wewnętrznej pogodzie ducha, którą daje ta praktyka łatwiej przyciągnąć znajomych i przyjaciół

pozwala przejść ze śmiechem przez wyzwania, które nam stawia życie, daje więcej spokoju i dystansu, otwiera nasze umysły i serca na nowe rozwiązania

Sesja śmiechu – warunki i przeciwwskazania

Sesja śmiechu trwa , zazwyczaj 45-60-75 minut plus 5-15-30 minut na relaksację. Proponuję więc wersje 60 minutowe i dwugodzinne, a także warsztaty 3 lub 4-godzinne, gdzie dochodzą różne gry grupowe, dodatkowe ćwiczenia oddechowe pranajamy, ćwiczenia medytacyjne i relaksacja jest w pełnym wymiarze. Mogę jednak proponować  5 czy 10-minutowe sety w przerwach konferencji, jak i całodniowy warsztat. Na pierwszym spotkaniu chętnie dokonuję 5 lub 15- minutowego wprowadzenia, opcjonalnie pokazując materiał filmowy i zdjęcia z indyjskich klubów śmiechu. Spotkania nie wymagają mat do jogi, lecz jeśli dysponujemy matami lub kocami na koniec chętnie prowadzę ćwiczenie relaksacyjne w pozycji leżącej. Praktyka nie wymaga też specjalnego stroju, można praktykować nawet w garniturze, ale zawsze jest łatwiej w wygodnym ubraniu. Można przyjść z dziećmi, bo jest to metoda otwarta dla ludzi w każdym wieku. Ciąża jest niestety przeciwwskazaniem ze względu na skurcze, jakie może pobudzić długie śmianie się, jak i skłonności do padaczki, poważne choroby serca lub choroby psychiczne. No i jeszcze jedno, ale to chyba oczywiste: śmiejemy się na trzeźwo.

SONY DSC

2 thoughts on “O jodze śmiechu

  1. Kylinn Hesse

    Pewnie się czepiam (ogólnie z natury jestem osobą dość czepliwą, więc pewnie dlatego), ale choć jestem raczej roześmiana, pomysł jogi śmiechu nieszczególnie mi się spodobał. Piszesz, że propagujesz „śmiech niezależny od nastroju” – czy to się trochę nie wpisuje w tą amerykańską manierę, gdzie na pytanie „co słychać?” zawsze odpowiadamy „I’m fine” – bez względu na to, czy czasem nie wybito nam przed chwilą całej rodziny i pół wsi, a na dodatek spalił nam się cały dobytek? Moim zdaniem, w dzisiejszych czasach bardziej pożyteczne byłoby uczenie ludzi kontaktu z własnymi uczuciami i wyrażania ich. Nawet jeśli nie zawsze są one piękne i przyjemne. A może zwłaszcza wtedy.

    Odpowiedz
    1. joginsmiechu Autor wpisu

      Joga śmiechu uczy nie sztuczności tylko właśnie kontaktu z uczuciami i swobody wyrażania ich, mamy nawet ćwiczenia w których przechodzimy od płaczu do śmiechu, bo ważne by emocji nie tłumić tylko wyrażać (oczywiście z pewnym względem na innych). Ale również pokazuje, że mamy wybór czy chcemy trzymać się długo ciężkich emocji i smutku czy pójść naprzód w stronę pozytywnego stosunku do życia i innych. Im więcej praktykuje wywoływany śmiech, tym więcej śmieję się na codzięń w sytuacjahc naturalnych.

      Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s